Personvernerklæring fra Jøss Forlag


Når du bestiller produkter fra oss, vil du nødvendigvis dele noen personopplysninger med oss. Sånn er det bare. Og vi ønsker å være helt åpne med deg om hvilken informasjon vi samler inn, hvordan den brukes, hvordan den deles (for det meste bare til de som skal levere boken) og hvordan du har muligheten til å se og kontrollere denne informasjonen.

Denne personvernerklæringen er laget for å vise at vi respekterer og forsøker å beskytte privatlivet ditt, og for å vise hvilke rettigheter du har.

Målet vårt er å gjøre dette sånn nogenlunde forståelig for vanlige folk uten juridisk utdannelse. Om det allikevel er noe du lurer på, så ta gjerne kontakt med oss.

 

Personvernerklæring fra Jøss Forlag
Først: Personopplysninger er opplysninger som kan forbindes til en person. Jøss Forlag bruker opplysninger som er nødvendige og relevante for å kunne selge og levere bøker til deg, og personopplysninger vi etter loven må samle inn, f.eks. etter bokføringsloven (typ at hvis vi får bokettersyn må vi kunne vise til salgene våre).

Jøss Publishing AS (Organisasjonsnummer 924 781 181) er behandlingsansvarlig for personopplysningene, og opplysningene behandles i tråd med personopplysningsloven og andre regler for personvern. Datatilsynet kontrollerer at regelverket blir overholdt.

 

Om informasjonen vi samler inn
Hovedsakelig består opplysningene av kontaktinformasjon, bestillings- og betalingsinformasjon, nyhetsbrev og korrespondanse (hvis du har tatt kontakt med oss.)

Vi tar ikke vare på personopplysninger lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet (stort sett vil det være å få sendt deg produktene du har bestilt). Et unntak er det loven forplikter oss til å ta vare på, for eksempel gjennom regnskapslovgivningen.

 

Deling av personopplysninger
Vi deler kun opplysningene dine med tredjepart i tilfeller hvor det er forretningsmessig nødvendig. Dette gjelder våre ansatte og leverandører innenfor kundeservice, analyse og statistikk, betaling, transport og teknisk support. Disse leverandørene trenger informasjonen for å kunne levere tjenester til oss innenfor rammene av de behandlingsaktiviteter som fremgår av denne erklæringen. Dette kan for eksempel gjelde betalingsformidling hvor kortinnløser må ha din informasjon for at du skal kunne betale med bankkort i nettbutikken, eller din leveringsadresse slik at din bestilling kan tilsendes deg. Et annet unntak er om det foreligger et lovlig grunnlag for å utlevere informasjonen. Vanskelig å tenke seg akkurat hva det skulle være, men det er nå engang sånn.

OBS: Betalingsinformasjon som kortnumre o.l. oppbevares ikke av oss, men av eksterne, autoriserte leverandører av betalingstjenester, nemlig Vipps og Stripe (kortbetaling). Klikk på lenkene for å finne deres personvernerklæringer. https://www.vipps.no/vilkar/cookie-og-personvern/

https://stripe.com/en-no/privacy

Akkurat hvilken informasjon som samles inn, avhenger av hvordan du bruker tjenestene våre. Om du kjøper bøker, melder deg på nyhetsbrev, kontakter oss, eller annet.

Noe registreres også automatisk når du er på nettsidene våre, besøker nettsiden eller handler. Mer informasjon om hvordan vi bruker informasjonskapsler (cookies) finner du her.

Du trenger ikke å oppgi noen personopplysninger til oss, men hvis du ikke gjør det, er det ikke sikkert at vi kan tilby deg tjenestene våre. Det er for eksempel vanskelig for oss å sende en bok til deg hvis du ikke oppgir adressen din.

 

Hva i alle dager bruker vi personopplysningene til?
Først og fremst kontakt med deg som kunde. Da mener vi både om du tar kontakt med oss om feil, mangler eller spørsmål, eller om du bestiller en bok. For å kunne foreta bestilling, betaling og å sende ut produkter. Og for å yte god service i tilfelle kunder tar kontakt med spørsmål.

Vi mener også at vi har en berettiget interesse i å ta vare på din kjøpshistorikk og kjøpsinformasjon så lenge du fortsatt er i et kundeforhold til oss. Vi har jo ønske om å gi deg god service, og ved å ta vare på oversikten over hva du har kjøpt, kan vi gi deg relevante tilbud og andre kundefordeler som vi tror du vil sette pris på (og det er det naturligvis veldig lett å melde seg av om du skulle ønske).

 

Loggføring av informasjon på nettsider.
Vi behandler statistikk og bruksmønstret for å gi en best mulig brukeropplevelse på digitale flater, og for å forbedre og tilpasse informasjon og markedsføring vi sender deg basert på handlingsmønster og adferd. Det skjer altså på grunnlag av det som heter berettiget interesse.

Forfattere og andre bidragsytere.
Som forfatter eller annen bidragsyter til de produktene og tjenestene forlaget tilbyr og forvalter rettigheter til, vil det være nødvendig å behandle personopplysninger i forbindelse med klarering av rettigheter, vederlagutbetalinger og for å oppfylle øvrige forpliktelser etter åndsverks-, regnskaps- og eventuelt også arkivlovgivning.

I forbindelse med forlagets forvaltning av rettigheter kan personopplysningene bli rapportert/utlevert til tredjeparter, så som Bokbasen for distribusjon og salg, og forvaltningsorganisasjoner i forbindelse med kollektive avtaler og avtalelisensordninger i åndsverkloven.

Forlaget mottar manuskripter og annet materiale til vurdering for utgivelse. I den forbindelse lagrer vi personopplysninger i den perioden som er nødvendig for å gjennomføre vurderinger av verkene og følge opp eventuelle prosesser videre på en god måte. Innsendte manus blir ikke returnert, og opplysningene du har avgitt til oss vil bli slettet senest innen tre år.

Forlaget mottar også jevnlig forespørsler om å bli satt i kontakt med ulike rettighetshavere for annen utnyttelse. Hovedregelen er at vi videreformidler slike henvendelser uten å utlevere noen personopplysninger. Vi kan imidlertid i visse tilfeller vurdere at det å ikke utlevere kontaktinformasjon åpenbart vil være i strid med rettighetshavers interesser. Dersom du ønsker å reservere deg mot slik utlevering, ber vi derfor om at du gir oss beskjed om dette. 

 

Markedshenvendelser
Hvis du er registrert med personopplysninger hos oss, for eksempel ved at du er abonnent på vårt nyhetsbrev, vil du kunne motta henvendelser fra oss om relevante nyheter, produkter og hendelser.

Ta kontakt med oss om du oppdager at opplysningene vi har lagret om deg ikke stemmer. Det er viktig at de er riktige. Kontakt vår kundeservice via kontaktskjema hvis opplysningene er feilaktige, irrelevante eller ufullstendige. Det samme gjelder hvis du ønsker å bli slettet fra våre systemer, eller bare vil vite hvilke personopplysninger vi har lagret om deg.

 

Nyhetsbrev
Vi ønsker jo å bare sende nyhetsbrevet til dem som faktisk ønsker å motta det og som har samtykket til det. Hvis du har meldt deg på nyhetsbrevet ved en feil, eller ikke lenger ønsker å motta dette, finnes det en lenke for avmelding i alle våre nyhetsbrev. Vi setter vår ære i å ha meget gode avmeldingsløsninger.

Til nyhetsbrev bruker vi tjenesten Mailchimp. I Mailchimp måler vi bare samletall, slik at vi kan forbedre og videreutvikle vårt nyhetsbrev. Din epostadresse blir ikke benyttet til andre formål enn utsending av nyhetsbrev. Vi deler ikke adressen med andre aktører. Jøss Forlag har inngått en databehandleravtale med Mailchimp. Les mer her: https://mailchimp.com/legal/privacy/

 

Klage eller spørsmål på behandlingen av personvernopplysninger
Hvis du mener at måten vi behandler personopplysninger på ikke stemmer overens med det vi har beskrevet her, eller at vi bryter personvernlovgivningen på annen måte, kan du klage til Datatilsynet. Du finner mer informasjon om hvordan du klager på http://www.datatilsynet.no.

Om du har spørsmål, enten om denne erklæringen eller om hvordan vi bruker personopplysningene dine, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss.

 

Henvendelser til kundeservice
Jøss Forlag sin kundeserviceleverandør er Kulant AS. Dersom du henvender deg til oss angående våre produkter og tjenester vil vi ta vare på opplysningene du oppgir om deg selv sammen med informasjon om bakgrunnen for henvendelsen. Dette gjør vi for å kunne følge opp henvendelsen og gi deg tilbakemelding. All informasjon om deg slettes innen 3 år. Informasjonen deles ikke med noen.

For kundeservice ta kontakt via vårt kontaktskjema.

Du kan forvente svar innen en virkedag.

Åpningstider:

Mandag-fredag: 08.00-16.00 | Lørdag: 08.00-15.00

  

Betaling
Jøss Forlag kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt varen blir sendt til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved forhåndskjøp trekkes beløpet fra kundens konto i det Jøss Forlag har nok forhåndskjøp til å igangsette trykk av en publikasjon. Hvis ikke Jøss Forlag får inn nok forhåndskjøp annulleres kjøpet og beløpet frigis tilbake til kunden.

 

Frakt og levering
Vi sender alle våre pakker med våre distribusjonspartnere Posten Bring og Helthjem netthandel, og normal leveringstid er fra 2-6 dager.

Ved forhåndskjøp leveres pakkene når de har ankommet vårt distribusjonslager.

Vi har daglig utsending fra vårt lager og du vil motta en e-post (ordrekvittering) med sporingslink så fort pakken er sendt. Helthjem leverer pakker med avisbudet, så du kan forvente levering enten i postkassen eller på dørmatten. Der Helthjem ikke har dekning vil pakken bli utlevert som en hent i butikk gjennom Posten Bring eller PostNord. Du vil få en sms når pakken er levert eller er klar til henting på din nærmeste butikk.

 

Retur og angrerett
Du har 14 dagers angrerett, regnet fra når varen er mottatt. Hvis du vil returnere varen bare fordi du angrer på kjøpet (altså at det ikke er noen feil på produktet), må du selv betale returkostnadene. Send tilbake varen sammen angrerettskjema i posten innen 14 dager. Angrerettskjema kan du laste ned her.


Varene sender du i retur til:

Akershus Reklame Team AS

Postboks 209

2021 Skedsmokorset

Merk pakken med "retur".

Opplysninger om angreretten

 

Klage eller reklamasjon
Om det var en feil på varen, om du fikk levert feil vare eller ikke fikk levert varen du bestilte, ta kontakt med kundeservice via vårt kontaktskjema. Da ser vi på klagen din og sørger eventuelt for erstatning og/eller kostnadsfri retur.

Vennligst merk at det ikke er noen angrerett på digitale bokkjøp, ettersom de blir knyttet til din bruker umiddelbart etter kjøp. (E-bøker med feil vil naturligvis bli erstattet.)

 

Konfliktløsning
Klager rettes til kundeservice via vårt kontaktskjema innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

 

Copyright
Det er ikke tillatt å bruke navnet vårt, logoer, skjermbilder eller bilder på en måte som kan virke forvirrende eller implisere sponsing, anbefaling eller assosiasjon uten tillatelse.

 

 

 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram